Publikationen und Konferenzbeiträge

Die Mitglieder des Verbundes veröffentlichen seit Beginn der Laufzeit bereits Publikationen zum gesunden Umgang mit digitalen Technologien und Medien.
Darüber hinaus sind ausgewählte relevante Vorarbeiten der Mitglieder zum Thema “digitaler Stress” zusammengefasst.

Die Namen unserer Mitglieder sind unterstrichen, sofern noch verbundsexterne Personen daran beteiligt waren.

Publikationen im Verbund

Einzelprojekt A1 – Bewältigung von digitalem Stress am Arbeitsplatz

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Einzelprojekt A2 – Stressbezogene Medienpraktiken im freizeitbezogenen Medienalltag

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Einzelprojekt A3 – Digitaler Stress in den Medien

Kinnebrock, S. & Nitsch, C. (2020).
„Ganz schön sozial-medial erschöpft…“ Eine qualitative Inhaltsanalyse über digitalen Stress und immanente Genderbezüge.
Medien und Kommunikationswissenschaft, 68(3), 288-303.
https://doi.org/10.5771/1615-634X-2020-3-288

Einzelprojekt B4 – Psychologische Determinanten und biologische Stressreaktionsmuster bei digitalem Stress

Becker, L., Schade, U., & Rohleder, N. (2020).
Activation of the hypothalamic-pituitary adrenal axis in response to a verbal fluency task and associations with task performance.
Plos one, 15(4), e0227721.

Einzelprojekt B5 – Biomedizinische Folgen von Belastungen durch digitale Medien und Technologien am Arbeitsplatz

Kaltenegger, H. C., Becker, L., Rohleder, N., Nowak, D., & Weigl, M. (2020).
Association of working conditions including digital technology use and systemic inflammation among employees: study protocol for a systematic review.
Systematic Reviews.​
https://doi.org/10.1186/s13643-020-01463-x

Einzelprojekt C6 – Medienkompetenz

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Einzelprojekt C7 – Ansteckungspotenziale von digitalem Stress

Pflügner, K., Reis, L., Maier, C., and Weitzel, T. (2020)
Communication Measures to Reduce Techno-Invasion and Techno-Overload: A Qualitative Study Uncovering Positive and Adverse Effects
Proceedings of the 20th ACM SIGMIS CPR Conference, Nuremberg, Germany, https://doi.org/10.1145/3378539.3393855
Best Paper Award

Pflügner, K.; Maier, C.; Mattke, J.; Weitzel, T. (in press).
Personality Profiles that put Users at Risk of Perceiving Technostress: A Qualitative Comparative Analysis with the Big Five Personality Traits.
Business & Information Systems Engeneering.

Einzelprojekt C8 – Digital unterstütztes Stress-Coping

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Einzelprojekt D9 – Aufmerksame, stresssensible und gesundheitsförderliche KI-Komponenten

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Einzelprojekt D10 – Menschzentrierte Entwicklungsprozesse für digitale Technologien zur Förderung der Gesundheit

Haliburton, L., & A. Schmidt (14.04.2020).
Technologies for Healthy Work.
Interactions 27, no. 3 (April 17, 2020): 64–66.
https://doi.org/10.1145/3386391.

Haliburton, L., & A. Schmidt (13.07.2020).
Move, Collaborate, and Iterate: Improving the Work from Home Experience.
https://www.microsoft.com/en-us/research/publication/move-collaborate-and-iterate-improving-the-work-from-home-experience/.

Einzelprojekt D11 – Optimierung von Apps zur Stärkung der psychischen Gesundheit

In diesem Einzelprojekt wird derzeit an Publikationen gearbeitet.

Vorarbeiten der Mitglieder

in alphabetischer Reihenfolge der Erstautor*innen geordnet.

Abdelrahman, Y., E. Velloso, T. Dingler, A. Schmidt, & F. Vetere (2017)
Cognitive Heat: Exploring the Usage of Thermal Imaging to Unobtrusively Estimate Cognitive Load.
Proc. ACM Interact. Mob. Wearable Ubiquitous Technol. 1, no. 3 (September 2017): 33:1–33:20.
https://doi.org/10.1145/3130898.

Bilandzic, H., Kinnebrock, S., & Klingler, M. (2020).
The Emotional Effects of Science Narratives: A Theoretical Framework.
Media and Communication, 8(1), 151–163, DOI: 10.17645/mac.v8i1.2602.
https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/2602/2602

Becker, L., Ganslandt, T., Prokosch, H. U., & Newe, A. (2020).
Applied Practice and Possible Leverage Points for Information Technology Support for Patient Screening in Clinical Trials: Qualitative Study.
JMIR medical informatics, 8(6), e15749.

Braun, C., Gralke, V., & Nieding, G. (2018).
Medien und gesellschaftlicher Wandel? Eine empirische Studie zur Frage, ob Medienkompetenz im Jugend- und frühen Erwachsenenalter einen Resilienzfaktor darstellt.
In M. Karidi, R. Gutwald, & M. Schneider (eds.), Resilienz. Perspektiven zu Wandel und Transformation (pp. 177-202). Wiesbaden: Springer.
doi:10.1007/978-3-658-19222-8.

Chmelar, C., Jörres, R. A., Kronseder, A., Müller, A., Nowak, D., & Weigl, M. (2017).
Associations Between Age, Psychosocial Work Conditions, Occupational Well-Being, and Telomere Length in Geriatric Care Professionals: A Mixed-Methods Study.
Journal of occupational and environmental medicine, 59(10), 949–955.

Diergarten, A. K., Möckel, T., Nieding, G., & Ohler, P. (2017).
The impact of media literacy on children’s learning with films and hypermedia.
Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 33-41.
doi:10.1016/j.appdev.2016.11.007.

Dietz, Michael & Aslan, Ilhan & Schiller, Dominik & Flutura, Simon & Steinert, Anika & Klebbe, Robert & Andre, Elisabeth. (2019).
Stress annotations from older adults – exploring the foundations for mobile ML-based health assistance.
doi:10.1145/3329189.3329197.
https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/65522

Ebert, D. D., Heber, E., Berking, M., Riper, H., Cuijpers, P., Funk, B., & Lehr, D. (2016).
Self-guided internet-based and mobile-based stress management for employees: results of a randomised controlled trial.
Occupational and Environmental Medicine, 73(5), 315-323. (IF: 3.75)

Gebhard, P. & Schneeberger, T. & Dietz, M. & Andre, E. & Bajwa, Nida ul Habib. (2019).
Designing a Mobile Social and Vocational Reintegration Assistant for Burn-out Outpatient Treatment. 13-15. doi: 10.1145/3308532.3329460.
https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3308532.3329460

Hanisch, S. E., Birner, U. W., Oberhauser, C., Nowak, D., & Sabariego, C. (2017).
Development and Evaluation of Digital Game-Based Training for Managers to Promote Employee Mental Health and Reduce Mental Illness Stigma at Work: Quasi-Experimental Study of Program Effectiveness.
JMIR mental health, 4(3), e31.

Harrer, M., Adam, S. H., Baumeister, H., Cuijpers, P., Karyotaki, E., Auerbach, R. P., . . . Berking, M., Ebert, D. D. (2019).
Internet interventions for mental health in university students: A systematic review and meta-analysis.
International Journal of Methods in Psychiatric Research, 28(2), e1759. https://doi.org/10.1002/mpr.1759 (IF: 2.28)

Heber, E., Ebert, D. D., Lehr, D., Cuijpers, P., Berking, M., Nobis, S., & Riper, H. (2017).
The benefit of web-and computer-based interventions for stress: a systematic review and meta-analysis. 
Journal of Medical Internet Research19(2). (IF: 4.7)

A. Heimerl, T. Baur, F. Lingenfelser, J. Wagner and E. André (2019)
NOVA – A tool for eXplainable Cooperative Machine Learning
2019 8th International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (ACII), Cambridge, United Kingdom, 2019, pp. 109-115
doi: 10.1109/ACII.2019.8925519. Best Technical Paper Award. https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/79478

Hepp, A./Krotz, F./Lingenberg, S./Wimmer, J. (Hg.) (2015).
Handbuch Cultural Studies.
Wiesbaden: VS Verlag. 

Hunter, J. F., Hooker, E. D., Rohleder, N., & Pressman, S. D. (2018).
The use of smartphones as a digital security blanket: The influence of phone use and availability on psychological and physiological responses to social exclusion.
Psychosomatic medicine, 80(4), 345-352.

Jaeger, P., Kolb, S., Palm, E., Heiden, B., Herbig, B., Lüke, G., Nowak, D., Glaser, J. und Herr, C. (2015).
Work-related connectivity and ICT use outside of regular working hours: associations with life satisfaction, well-being and quality of life.
Umwelt – Hygiene – Arbeitsmed, 20, 231-240.

Kettner, R., P. Bader, T. Kosch, S. Schneegass, and A. Schmidt (2017).
Towards Pressure-Based Feedback for Non-Stressful Tactile Notifications.
In Proceedings of the 19th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services, 89:1–89:8. MobileHCI ’17. New York, NY, USA: ACM, 2017.
https://doi.org/10.1145/3098279.3122132.

Kinnebrock, S., Bilandzic, H., & Klingler, M. (2019).
Erzählen und Analysieren.
In K. Zachmann & S. Ehlers (Hrsg.), Wissen und Begründen. Evidenz als umkämpfte Ressource in der Wissensgesellschaft (S. 137–165). Baden-Baden: Nomos.
Open Access: https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783748903383.pdf?download_full_pdf=1

Kinnebrock, S., & Wagner, A. J. M. (2018).
Geschlecht und Gesundheitskommunikation.
In U. M. Gassner, J. von Hayek, A. Manzei & F. Steger (Hrsg.), Geschlecht und Gesundheit (S. 287–309). Baden-Baden: Nomos.

Kiss, F., and A. Schmidt (2019).
Stressed by Design? The Problems of Transferring Interaction Design from Workstations to Mobile Interfaces.
Proceedings of the 13th EAI International Conference on Pervasive Computing Technologies for Healthcare, 377–382. PervasiveHealth’19. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery, 2019.
https://doi.org/10.1145/3329189.3329232.

Lukas, A., & Berking, M. (2018).
Reducing procrastination using a smartphone-based treatment program: A randomized controlled pilot study.
Internet Invertentions, 12, 83-90.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.invent.2017.07.002 (IF: 3.17)

Maier, C., Laumer, S., Wirth, J., and Weitzel, T. (2019)
Technostress and the hierarchical levels of personality: a two-wave study with multiple data samples
European Journal of Information Systems (EJIS) 28:5, 496-522,
https://doi.org/10.1080/0960085X.2019.1614739

Maier, C., Laumer, S., Wirth, J., and Weitzel, T. (2019)
Technostress and the hierarchical levels of personality: a two-wave study with multiple data samples
European Journal of Information Systems (EJIS) 28:5, 496-522,
https://doi.org/10.1080/0960085X.2019.1614739

Maier, C., Laumer, S., Weinert, C., and Weitzel, T. (2015)
The Effects of Technostress and Switching-stress on Discontinued Use of Social Networking Services: A Study of Facebook Use
Information Systems Journal (ISJ) (25:3), p. 275-308,
http://dx.doi.org/10.1111/isj.12068

Maier, C., Laumer, S., and Eckhardt, A. (2015)
Information technology as daily stressor: pinning down the causes of burnout
Journal of Business Economics (JBE) (85:4), p. 349-387,
http://dx.doi.org/10.1007/s11573-014-0759-8

Maier, C., Laumer, S., Eckhardt, A., and Weitzel, T. (2015)
Giving too much Social Support: Social Overload on Social Networking Sites
European Journal of Information Systems (EJIS) 24:5, pp. 447-464,
http://dx.doi.org/10.1057/ejis.2014.3

Menke, M., Wagner, A. J. M., & Kinnebrock, S. (2020).
Communicative Care in Online Forums: How Burdened Informal Caregivers Seek Mediated Social Support. International Journal of Communication, 14(2), 1662–1682.
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/12479/3015

Nakashima, Y. & Kim, J. & Flutura, S. & Seiderer, A. & Andre, E.. (2015)
Stress Recognition in Daily Work
10.1007/978-3-319-32270-4_3
https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/48868

Newe, A., & Becker, L. (2018).
Three-dimensional portable document format (3D PDF) in clinical communication and biomedical sciences: Systematic review of applications, tools, and protocols.
JMIR medical informatics, 6(3), e10295.

Nieding, G., & Ohler, P. (2018).
Medien und Entwicklung.
In W. Schneider, & U. Lindenberger (eds.), Entwicklungspsychologie (8th. rev. ed.) (pp. 729-743). Weinheim: Beltz.

Nieding, G., Ohler, P., Diergarten, A. K., Möckel, T., Rey, G. D., & Schneider, W. (2017).
The development of media sign literacy – a longitudinal study with 4-year-old children.
Media Psychology, 20(3), 401-427.
doi:10.1080/15213269.2016.1202773.

Nitsch, C. (2019).
Kultivierungseffekte im Gesundheitsbereich.
In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitskommunikation. Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven (S. 335-345). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-10948-6_27-1

Nowak, D. und Ochmann, U. (2018).
Essentials Arbeitsmedizin.
Elsevier, Urban & Fischer.

Poguntke, R., J. Ilk, A. Schmidt, and Y. Abdelrahman (2019).
Designing Thermal Feedback for Notifying Users About Stress.
In Proceedings of the 13th EAI International Conference on Pervasive Computing Technologies for Healthcare – Demos and Posters. Trento, Italy: EAI, 2019.
https://doi.org/10.4108/eai.20-5-2019.2283340.

Poguntke, R., T. Mantz, M. Hassib, A. Schmidt, & S. Schneegass (2019).
Smile to Me: Investigating Emotions and Their Representation in Text-Based Messaging in the Wild.
Proceedings of Mensch Und Computer 2019, 373–385. MuC’19. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery, 2019.
https://doi.org/10.1145/3340764.3340795.

Rohleder, N. (2014).
Stimulation of systemic low-grade inflammation by psychosocial stress.
Psychosomatic Medicine, 76(3), 181–189.
https://doi.org/10.1097/PSY.0000000000000049

Rohleder, N. (2019).
Stress and inflammation – The need to address the gap in the transition between acute and chronic stress effects. Psychoneuroendocrinology, 105, 164–171.
https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2019.02.021

Schneider, A., Hornung, S., Weigl, M., Glaser, J., & Angerer, P. (2017).
Does it matter in the long run? Longitudinal effects and interactions in the differentiated job demands-resources model.
European Journal of Work and Organizational Psychology, 26(5), 741-754.

V. K. Singh, E. André, S. Boll, M. Hildebrandt and D. A. Shamma (2020)
Legal and Ethical Challenges in Multimedia Research
IEEE MultiMedia, vol. 27, no. 2, pp. 46-54, 1 April-June 2020
doi: 10.1109/MMUL.2020.2994823.
https://ieeexplore.ieee.org/document/9116068

Tarafadar, M., Maier, C., Laumer, S., and Weitzel, T. (2020)
Explaining the link between technostress and technology addiction for social networking sites: A study of distraction as a coping behavior
Information Systems Journal (ISJ) 30:1, 96-124,
https://doi.org/10.1111/isj.12253

Wannagat, W., Waizenegger, G., Hauf, J., & Nieding, G. (2018).
Mental representations of the text surface, the text base, and the situation model in auditory and audiovisual texts in 7-, 9-, and 11-year-olds.
Discourse Processes, 55(3), 209-304.
doi:10.1080/0163853X.2016.1237246.

Weber, J., Catchpole, K., Becker, A. J., Schlenker, B., & Weigl, M. (2018).
Effects of Flow Disruptions on Mental Workload and Surgical Performance in Robotic-Assisted Surgery.
World journal of surgery, 42(11), 3599–3607.

Weigl, M., Beck, J., Wehler, M., & Schneider, A. (2017). Workflow interruptions and stress at work: a mixed-methods study among physicians and nurses of a multidisciplinary emergency department.
BMJ Open, 7(12), e019074

Weisel, K., Fuhrmann, L., Berking, M., Baumeister, H., Cuijpers, P., & Ebert, D. D. (2019).
Standalone smartphone apps for mental health—a systematic review and meta-analysis.
npj Digital Medicine 2, 118. doi:10.1038/s41746-019-0188-8

Wimmer, J. (2017).
Empathie- versus Isolationsmaschine? Wie Augmented und Virtual Reality unsere Medienrealität beeinflussen (können).
Communicatio Socialis, 50(4), 472-484.

Wimmer, J./ Hartmann, M. (Hg.) (2016).
Medien-Arbeit im Wandel. Theorie und Empirie zur Arbeit mit und in Medien.
Wiesbaden: Springer VS.

Wimmer, J. (2017).
Potentiale digitaler Bildungsmedien. Ein Überblick über Forschung, Lernformen und Trends.
Televizion, 30(1), 7-15.

Wimmer, J./Hartmann, M. (Hg.) (2014).
Mobilkommunikation in Bewegung: Mobilisierung – Mobile Medien – Kommunikative Mobilität. Wiesbaden: Springer VS.